Wat is SEO en waarom heb ik dat nodig?

Wanneer je online gaat adverteren kun je er niet naast kijken, overal zie je de term SEO opduiken. Heel wat bedrijven weten of menen dat ze SEO nodig hebben om voordeel te halen uit het uitbesteden van hun digitale eigendommen. SEO is niet alleen belangrijk voor een grotere doorzoekbaarheid en een betere zichtbaarheid, maar biedt daarnaast nog meer waarde. Ontdek waarom zaken of bedrijven SEO nodig hebben om hun merk naar een hoger niveau te tillen.

Wat is SEO precies?

SEO (afkorting van search engine optimisation) staat voor zoekmachineoptimalisatie. Het is een methode om jouw positie in de organische zoekresultaten van (grote) zoekmachines als Google en Yahoo te verbeteren. Dit door allerlei factoren van jouw website te optimaliseren.

SEO is goedkoop

SEO kost geld maar is relatief goedkoop in de meeste gevallen en verdient zich uiteindelijk terug op termijn. Zowel in opbrengsten, naamsbekendheid als in de bedrijfsresultaten. Dit zijn geen (tijdelijke) marketing kosten, het is een heuse zakelijke investering op lange termijn. Een kwalitatieve SEO-implementatie zal in de toekomstige jaren standhouden en alleen maar beter worden door continue aandacht en extra investeringen. Het is hier ook belangrijk om de markt te blijven volgen om de concurrentie bij te blijven en liefst ook voor te blijven.

Organisch zoeken leidt tot verhoogd websiteverkeer

Wanneer je als merk goed zichtbaar als vertrouwde bron door Google (bezit 75% van de zoekmarkt) en andere zoekmachines werkt dit steeds in het voordeel. Kwalitatieve SEO en een hoogwaardige website leiden hiertoe.

Vertrouwen en geloofwaardigheid opbouwen

Het doel van iedere ervaren SEO is om een ​​sterke basis te leggen voor een mooie website met een nette, effectieve gebruikerservaring die gemakkelijk vindbaar is tijdens het zoeken dankzij het vertrouwen en de geloofwaardigheid van het merk en zijn digitale eigenschappen. Bijkomend wordt die autoriteit versterkt door onder andere positief gebruikersgedrag en verbeterde content.

Verbeterde gebruikservaring

Als bedrijf wil je een betere organische rangschikking en maximale zichtbaarheid om meer gebruikers te overtuigen. Het succes van een website gaat echter ook gepaard met gebruikservaringen: gebruikers willen snel en eenvoudig vinden waar ze naar op zoek zijn. Het is cruciaal die ervaring te optimaliseren om succes te hebben.

Lokale SEO garandeert meer betrokkenheid, verkeer en conversies

Door het succes van mobiel verkeer is lokaal zoeken een van de basiselementen geworden voor het succes van kleine en middelgrote bedrijven. Bij lokale SEO richt men zich op specifieke steden en regio’s om een ​​haalbaar medium voor de berichtgeving van een merk of bedrijf op lokaal niveau te creëren. Die specifieke omgeving laat mensen toe snel en gemakkelijk uw bedrijf te vinden en verdere stappen te ondernemen. Aan de basis van dit succes ligt de optimalisatie van de website waardoor de betrokkenheid en het verkeer toenemen.

SEO Best practices voortdurend in beweging

Het is knap om SEO prestaties te realiseren door een knappe website en vindbaarheid hand in hand te laten gaan. Echter is het belangrijk om de site voortdurend opnieuw te evalueren om bij te kunnen blijven in een zoekwereld die voortdurend in beweging is. Bijvoorbeeld om de concurrentie voor te blijven. Google voert per jaar duizenden algoritmewijzigingen door en als u hierdoor te ver achterop raakt, is het bijzonder moeilijk om terug in een gunstige rangorde te geraken. Als u te ver achterop raakt, zal het buitengewoon moeilijk zijn om terug te komen. SEO-professionals helpen u zulk scenario te vermijden.

Inzicht in SEO helpt u de webomgeving te begrijpen

Het World Wide Web is voortdurend in beweging en het is een hele uitdaging om bij te blijven met alle veranderingen. Bijblijven bij SEO wil ook zeggen dat je de belangrijkste veranderingen bij het zoeken meester moet zijn. Kennis van de webomgeving en tactieken die worden gebruikt door andere lokale bedrijven is hoe dan ook gunstig.