Maar… wat als je website af is?

Een website bouwen is vaak een lang proces. Wie al eens een website op poten heeft gezet, weet dat er heel wat werk bij komt kijken. Van het registreren van een domeinnaam tot het finaliseren van de content en het design.

Eens alles op punt staat stopt het werk echter niet. Een website onderhouden kan in sommige gevallen een fulltime job zijn. Om niet hopeloos te verouderen moet je als websitebeheerder enkele zaken in je achterhoofd houden.

Het regelmatig vernieuwen van de content

Niemand leest graag oud nieuws. Daarom heet het ook nieuws. Als je voortdurend traffic wilt op de website zal je de content steeds up-to-date moeten houden. In de meeste gevallen betekent dit regelmatig nieuwe blogposts schrijven of nieuw foto- en videomateriaal uploaden.

Alleen als je regelmatig kwaliteitsvolle content produceert en publiceert zullen je bezoekers terugkeren.

Het is dan ook een goed idee om een heldere content strategie uit te denken. Zal je beroep doen op externe professionals, of doe je alles zelf? Zal je dagelijks iets nieuws publiceren of eerder wekelijks?

Eens de strategie bepaald is, moet je natuurlijk met de nodige regelmaat je content maken en posten.

Het opvolgen van de zogenaamde ‘Analytics’

Wist je dat een website een data-producerende machine is? Met de nodige software kan je onder andere bijhouden hoeveel mensen je pagina’s bezoeken, hoe lang ze er blijven en van waar in de wereld ze komen.

De bekendste manier om deze data op te volgen is ‘Google Analytics’.

Het opvolgen van deze data kan belangrijk zijn omdat het je toelaat intelligente aanpassingen te maken.

Blijven je bezoekers slechts enkele seconden op je website? Misschien moet de lengte en kwaliteit van je content beter.

Komen je bezoekers allemaal uit één specifiek land? Dan kan je overwegen de content aan te passen aan je specifiek publiek.

Het bijstellen van de keywords

Het succes van een website hangt tegenwoordig af van de vindbaarheid op de veelgebruikte zoekmachines.

Slimme zoekmachines zoals Google gebruiken zogenaamde ‘keywords’ om websites te ordenen. Keywords zijn woorden of korte zinnen waar gebruikers van zoekmachines naar zoeken. Sommige keywords worden veel opgezocht en andere keywords amper.

Google gaat via ingewikkelde algoritmes op zoek naar deze keywords in de teksten op websites. Websitebeheerders moeten dus goed nadenken over de keywords die ze gebruiken op hun website.

Heb je weinig bezoekers? Dan kan het een goed idee zijn je teksten te herschrijven en er nieuwe, meer opgezochte, keywords in toe te voegen.